Atletverkstan bygger på

ANLÄGGNINGEN som är utöver dom vanliga gymmen, utgör träning för funktion från motionären till eliten. Här finns möjligheten till träning på konstgräs både utomhus och inomhus. Redskap med inspiration från styrkelyft, strongman,Funktionell fitness, stabilitet, rörlighet, gymnastik, kondition.

TRÄNINGEN Bygger främst på "Funktion" och den stora möjligheten av allsidig träning. Varje träningspass har sitt egna fokus/syfte, för att  öka chansen till rätt och precis träning. Träningens fokus ligger inte bara i att utföra, utan här får du möjligheten och redskapen att lära dig hur man tränar.

MÅLET  Få dig att bli av med skador/smärta, utveckla funktion och under tid utveckla stryka.   

KVALITETSSTÄMPELN är och ska vara vår träning som alltid är grundad ur vetenskapen och baseras på metoder som enligt forskning visat sig vara mest effektivast. Detta är något unikt, och något många andra vanliga gym inte erbjuder.
Så varför inte träna mindre men effektivare som resulterar i bättre och snabbare resultat även i det långa loppet. 


MAXIMAL KUNDNÖJDHET ska självklart uppnås och det anser vi kunna göra (förutom genom anläggningens möjligheter) genom ett begränsat medlemsantal och med klasser i mindre grupper för att optimera träningsupplevelsen för dig som medlem 

Vi använder oss av "RSA-modellen"

Gruppträningen för ATLETVERKSTAN's medlemmar ska genomföras på rätt sätt och med rätt anpassning. Vår träningsfilosofi bygger på att skapa en bred grund som sedan kan spetsas till. RSA-modellen är ett tillvägagångsätt som utgår ifrån rörlighet före stabilitet och stabilitet före aktivitet. Genom allsidig styrketräning och konditionsarbete ser vi till att du får förutsättningarna så att du kan bli din bästa versionen av dig själv. 

  • SKADEFÖREBYGGANDE- Identifiering av svagheter och obalans mellan kroppsdelar
  • RÖRLIGHET - Skapa ett rörelseomfång utifrån dina förutsättningar för att uppnå optimal funktionell aktivitet.
  • STABILITET - Anpassning och motorisk kontroll.  Genom uppbyggande och stärkande träning för den nya eller existerande rörligheten. Kroppsuppfattning- och kontroll. 
  • AKTIVITET - Rörelser
    • STYRKA - Funktionell metod, Grundliga instruktioner, fokus på hela rörelseapparaten
    • EXPLOSIVITET - Olympiska lyft, Spänst, medicin boll, hopp- och landningstekniker
    • SNABBHET - Acceleration, inbromsning, linjära och sidorörelse (riktningsförändring), sprintmekanik och fotarbete
    • KONDITION - Cyklisk & acyklisk rörelse, Lågintensivt och högintensiv träning.

Funktionell bodybuilding

Funktionell träning har egentligen ingeting och göra med hur övningen ser ut, eller vilka redskap som används. Utan funktionell träning innebär överföring till din vardagsprestation alt idrottsprestation. Vi skapar metoder och moment som ser till att främst rörlighet och stabilitet drillas och tränas. Typen av träning bygger på kontinuitet av kroppsrörelser men med varierade övningar och moment ställs man inför varje vecka.  Varför ordet ordet "bodybuilding"?  Detta för att övningarna bygger på repsantalen. Antal reps ligger oftast omkring 8-12 reps vilket tydligt leder till muskelutveckling(hypertrofi). 

Styrka & Funktion

Baspassen är till för alla oavsett träningserfarenhet. Här ligger ett högt fokus på R & S:et i RSA-modellen som ser till att träningen bygger på långsiktighet för dina fysiska kvalitéer. Här får du den unika möjligheten att ta reda på vilka dina styrkor och svagheter är, och vad just du kommer behöva jobba lite mer på för att se till att fortsätta driva din utveckling framåt. Passen bygger framförallt på rörelser och stabilitet för kroppens samtliga plan. Styrketräningen innehåller de vanligaste press och dragmoment där progressioner finns för övningarna som 
anpassas utifrån dina förutsättningar och funktion. Här får du även kunskap om hur du kan utveckla de olika fysiska
kvalitéer som existerar på olika sätt (maxstyrka, explosivitet osv) genom att träna med olika intensiteter, repetitioner samt ratio mellan arbete/vila. Träningen bygger på en lägre mängd träning (volym) för att du som nybörjare ska kunna adaptera optimlat.

Vi ser helst att man börjar med baspassen . Detta för att skapa sig en god uppfattning om sina kvalitéer, och sedan ta steget vidare när man uppnått en god rörlighet och stabilitet. Allt för en god och skadefri utveckling!

Strongwoman, bas (För alla kön)

Träningspasset bygger "främst" på övningar kopplat till strongman. Passen (lör/sön) är anpassade så att nybörjare ska kunna introduceras och applicera denna typ av träning. 
Lördag planeras och struktureras endast strongman-övningar. 
Vi fokuserar på styrka och jobba oss trötta genom lyft, drag, pressar och gång.
Söndag är en bra blandning av strongman-övningar (lättare belastning) och konditionsövningar. Här fokuserar vi på arbetskapacitet och förmågan att orka jobba länge med högre puls. 

Lunchpass/LunchGnugg

Detta är ett 45-60 min träningspass, med fokus på högintensiv träning. Passen bygger på enkla men väldigt resultatgivande övningar som ser till att kondition och styrka utvecklas med väldigt låg skaderisk. 

Kroppsviktsträning/gymnastik

Ett pass för alla som är intresserade av att utveckla bättre kroppskontroll. Vi använder främst kroppen som redskap och belastning för att utveckla vår kroppsstyrka. Rörlighet-Stabilitet ligger till grunden för att utvecklas Styrka och vi ser till att anpassa övningarna för varje individ så att ska rätt sorts träning görs. Grundstyrka för att sedan utveckla mer tekniska gymnastiska övningar som handgång och kippade hävningar i rigg och ringar. 

Tjejpasset

Detta gruppträningspass är endast avsett för tjejer, oavsett träningserfarenhet. Träningen är av karaktär basnivå, men med en mer kvinnligare atmosfär. Passen riktar sig mot er tjejer som verkligen vill lära er träna och göra rätt på gymmet, men  som oftats kanske känner att omgivningen av "alfahannar" gör det hela aningen obehagligt. Detta är inget ovanligt, därför avsätter vi detta träningspass helt för tjejer som verkligen vill ta sin träning till ny nivå.    

Strongwoman, Avancerad

Detta pass kräver mer erfarenhet. Vi rekomenderar minst 6 månaders träning av tyngdlyftning, funktionell fitness fort/avancerad samt StrongWoMan bas (är du osäker kan du alltid fråga oss) . Passet bygger på strongmanövningar, avancerad funktionell fitness och kondition. . Det innebär bla att vi lyfter, trycker, drar, pressar tunga och en del otympliga redskap. Applicerar avancerade skivstångs- och gymnastikövningar.
Bör tilläggas att träningsvolymen är väsentligt högre än de andra gruppassen (2 tim).

Funktionell Fitness Bas & Fortsättning

Funktionell Fitness, konditionsträning i högintesiv form .
Passen bygger främst på de enklare moment som kopplas mot Funktionell Fitness (burpees, boxjump, wallballs, roddmaskin, kb).  Nivån är av baskaraktär. 
Bas är anpassad för en grundnivå/nybörjare.
Fortsättning är anpassad med mer skivstångsövningar, gymnastikträning på en medelnivå. Vi rekomenderar att man har deltagit i minst 5 tyngdlyftning och gymnastikpass. Detta för att öka din presation under träning.

Funktionell Fitness,avancerad

Funktionell Fitness på avancerad nivå.
Mer info om passet finner man i vår interna grupp på facebook.

Morgonpass, Kondition

45-60 min funktionsträning med inslag av kondition. Intervalltypsträning med övningar och moment från våra supereffektiva "StrongWoMan" pass. 

Tyngdlyftning

Detta pass bygger på tyndlyftningens moment ryck, frivändning och stöt. Teknik eller träning av beroende på erfarenhet till lyften. Specifika rörlighets- & aktiveringsövningar appliceras varje pass för att skapa en bättre möjlighet för rätt och säker träning. 

FREDAGSSTÖK

Fredag veckan kanske bästa dag!
Ett mastodontpass tillsammans. Passet bygger på gemenskap och teamträning (i lag om 2-4st vilket varierar). Träningen är på en grundnivå som ska passa alla. Det ska vara enkelt, tufft och extremt roligt, vilket det också är. Fråga dem alla 30+ deltagrna som är med varje frredagkväll.

idrottslag

ATLETVERKSTAN's ide växte ur denna grupp och ambition är att främja lokala idrottsföreningar. Tanken är 
att kunna utgöra organiserad fysträning för idrottare och lag året om i en anläggning som tillgodoser samtliga idrotters specifika träning. 


ATLETVERKSTAN är den perfekta miljön för att ta erat lag till nästa nivå, inte bara genom ett träningsperspektiv utan även perspektivet om "jaget i lagets" kemi. Ert lag kommer att lära sig hur man ska ta sig till nästa nivå TILLSAMMANS och kommer skapa en lagkänsla som kommer leda till seger. 

Som med all träning på ATLETVERKSTAN är träningen skapad för den specifika grupp individer och deras fysiska krav och begränsningar. Vi tränare på ATLETVERKSTAN är hängivna till att skräddarsy och skapa en väl avvägd träningsvolym och återhämtning kring tunga tränings- och tävlingsperioder, och lära ert lag hur de kan leva som en atlet.   

Ta kontakt med ATLETVERKSTAN för information om priser eller andra frågor som kan tänkas dyka upp kring träning för idrottare och idrottslag.